KONUĞUN SORUNLARINA ÇÖZÜM
BULMA
Müşterilerini memnun edebilen işletmelerin diğerlerine göre daha başarılı oldukları,
bilinen bir gerçektir. Yeni müşteri edinme eldeki müşterileri tutmaktan çok daha maliyetlidir.
Bir işletme, konuklarının işletmeye bağlılığını artırmak istiyorsa, onların ihtiyaçlarını
en üst düzeyde tatmin etmeli, işletme ile ilgili sorunlarında etkili çözüm yolları uygulayarak
olumlu izlenimler ve güven oluşturmalıdır.
İşletmelerde mükemmel hizmetle karşılaşanların yalnızca %38’inin bunu yakınlarıyla
paylaştıkları, kötü hizmetle karşılaşanların ise %75’ inin bunu yakınlarına aktardıkları
düşünülecek olursa müşterinin işletmeyle ilgili şikayetlerinin çözümünde ne kadar titiz
davranılması gerektiği anlaşılmaktadır.
Konukların sorun olarak gördükleri olayların neler olduğu ve sebepleri araştırılmalıdır.
Yapılan anketler sonucu konaklama işletmelerinde şikayete neden olan hatalar genel olarak
- Hizmet/ürün
- Ekipman
- Müşteri
- Personel hataları olarak sınıflandırılabilir.
Konaklama İşletmelerinde insan faktörünün yüksek düzeyde olması, üretim ve
tüketimin aynı zamanda kullanılması çoğu kez hizmet ürününde hata yapılmasını kaçınılmaz
kılmaktadır.
Doğru sorun çözme stratejisi hayal kırıklığına uğramış, öfkeli bir müşteriyi sadık,
sürekli bir müşteriye dönüştürme şansı sağlayabilir. Bunun gibi pek çok durumda hizmet
hatası otel yönetimine uzun dönemdeki müşteri ilişkileri açısından fırsatlar sunabilmektedir.
Bu yüzden müşteri şikayetlerinin nedenlerini anlamak ve belirlemek, hatayı düzeltmeye
yönelik etkili ve tatmin edici stratejiler geliştirmek, yönetsel açıdan büyük önem taşır.
3.1. Konuk Şikâyetleri
Şikayet: İstek ihtiyaç ve beklentilerin karşılanmaması sonucu ortaya çıkan davranışlara, sözle
veya yazıyla ifade edilen tatminsizliğe denir.
Şikayet genellikle hatalar sonucu oluşur. Hatalar da standartlardan sapma sonucu
ortaya çıkar. Hatalar telafi edilmediği sürece konuk memnuniyetsizliği artar ve konuk
kaybına neden olur.Bir araştırmaya göre otellerde konaklayan ve şikayet etmeyi gerektiren bir durumla
karşılaşan konukların ancak %10’ u sözlü şikayette bulunmaktadır.
Hizmet karşısında tatmin olmamış ve şikayetini bildirmemiş müşteriler, işletmeye
bağlılıkları henüz sağlanamamış olan müşteri grubunu oluşturmaktadır. İşletme açısından
müşteri şikayetleri, konukların işletmeye karşı var olan bağlılığı güçlendirmede, işletmenin
hizmet düzeyinin yükselmesine katkıda bulunmak için olumlu bir fırsattır.
3.2. Konuk Şikâyetlerinin Kaynaklarına Göre Çeşitleri
a- Hizmet Hatalarından Kaynaklanan Şikayetler
Ürün Hatası:
Hizmet hatalarında en çok yüzdeye sahiptir. Yiyecek ve içeceklerle
ilgili sorunlar, ( yiyeceklerin kalitesizliği, azlığı, yiyecek çeşidi, vb.) konuk geldiği halde
hazır olmayan odalar, gerçek tadında olmayan içecekler.
Politika Hataları:
İşletmenin yönetim politikasından kaynaklanmaktadır. Konuklar
bu hataları ya haksız uygulamalar ya da gereksiz kurallar olarak algılamışlardır. Örneğin,
müşterilerin kimlik kartını bileğinde taşımasının istenmesi, otel yönetiminin işletme
giderlerini aşağıya çekme uygulamaları adına klimaları belli saatlerde çalışmaları, özel
konuk talebine uygun diğer konukların özgürlüklerini kısıtlamalarıdır.
Rezervasyon başarısızlıkları:
Rezervasyon hatalarının pek çoğu müşterinin verdiği
yanlış bilgiden veya personelin anlamasındaki eksiklikten kaynaklanmasına rağmen
şikayetler de önemli bir yüzdeye sahiptir.
İş gören (personel) davranışları:
Hizmet personelinin konuğa üstünlük taslaması,
başka bir konuğa hizmet etmek adına konuğun yanında kayıtsız davranması, konuk
isteklerini dinlemez tavır takınması, siparişe uygun yiyecek ve içecek servisi yapmamasıdır.
Yavaş ya da karşılanamayan hizmet:
Personel yetersizliğinden, ya da meslek
eğitimi almamış personelin çalıştırılıyor olması, konukların hizmetlerinin karşılanmasında
olumsuzluklara neden olmaktadır.
Stokların tükenmesi:
Konukların talep ettiği hizmeti sunmada kullanılacak ürünün
sunulamaması da diğer bir şikâyet konusunu oluşturmaktadır. Otel havuzuna giden konuğun
havlu bulamaması, her şey dâhil sistemi içinde gelen konuklara ürünün kalmadığının
söylenmesi, ya da yetersiz sunulmasıdır.
Yanlış ücretlendirme ve fatura hatası:
Yanlış hesaplamalar, kayıt hatalarından ve
fiyat değişikliklerinin işlenmemesinden kaynaklanan hatalardır. Otellerde kullanılan
faturalama sisteminin doğru anlaşılmamasından kaynaklanan şikâyetleri kapsar.
Bilgilendirme yetersizliği:
Konuklara hizmetlerle ilgili yanlış bilgilendirmelerin
işletmeye şikâyet konusu olarak döndüğü bir gerçektir. Yanlış bilgilendirme sonucu günlük
turu kaçıran bir konuğun şikâyet etmemesini düşünemezsiniz.
b. Ekipmanı değiştirme ve tamirde gösterilen özensizlikten kaynaklanan
şikâyetler:
Ekipmanın tamir veya değiştirilmesi esnasında ortaya çıkan hatalarda yine konuk
şikâyetlerini oluşturan diğer bir gruplamadır.Varolan sorunun yanlış tamirle daha da çözümlenemez hale getirilmesi veya ekipman
tamirinin yapımında gecikmelerin yaşanması, sorunun çözümüne gösterilen duyarsızlık da
şikayet konusudur.
c. Konuk hatalarından kaynaklanan şikayetler:
Zaman zaman konukların kendilerinden kaynaklanan hatalar sonucu işletmedeki diğer
konukların şikâyetçi oldukları gözlemlenmiştir. Bu gruplamadaki olayların temel özelliği
konuğun kendi hatasını kabul etmesi ve varolan hatanın sorumluluğunu üstlenmeye hazır
olmasıdır. Müşterinin kendi odasında yüksek sesle televizyon izlemesi sonucu yan odadaki
müşterinin rahatsız olup bu şikâyetini önbüroya bildirmesi gibi
d. Dış Etkenlerden kaynaklanan şikâyetler:
Konukların şikayetlerinin varolduğu diğer bir gruplama da dış etkenler olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bu gruplamadaki şikayetler ne hizmet edenlerin hatalarından ne de
yönetimin olumsuz kurallarından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla telafisi belki de en güç
şikâyetleri bunlar oluşturmaktadır. Otel dışından gelen gürültüler, plaj olanaklarının
yetersizliği vb.
3.3. Konuk Sikayetlerinde Çözüm Sekilleri
Şikâyetlerin Çözümünde konuk memnuniyeti
a. Özür dileme ve bilgi verilmesi:
Tesis çalışanının, konuktan özür dilemesini ve hatanın neden kaynaklandığını detaylı
olarak açıklanmasıdır. Özür ve açıklamanın stratejilerinin beraber kullanıldığı durumların bir
araştırmaya göre % 66’ sında konuk tatminin sağlandığı belirtilmiştir.
b.Yönetim tarafından hatanın düzeltilmesi:
Şikayet edilen olayların bir kısmında konukların şikayetlerine neden olan hatalar,
çalışan ya da yönetim tarafından düzeltilmiştir. Çalışmayan ekipmanın tamirinin gerektiği
şekilde yapılması ya da hata karşısında işletme politikalarının açıklanması düzeltme
stratejisine örnektir. Kritik olaylarda düzeltme stratejisini kullanan işletme yönetimi ve
işgörenler ortaya çıkan hatayı hemen ve kibarca düzeltmenin dışında konuk için ilave bir
hizmet yapmamışlardır. Bu yöntem bir araştırmaya göre olayların (%72)’sinde konuk
memnuniyetini sağlayabilmektedir.
c. Hatanın düzeltilmesi ve ikram:
Bazı olaylarda tesis yöneticileri, çözüm bulma yolu olarak yalnızca hatayı düzeltmekle
kalmayıp bunun ötesine geçmiş ve konuğun zararını ek yollarla tazmin etmişlerdir.
Konaklama işletmelerinin genellikle kullandıkları yol, ikramların konuk odasına bir şişe
şampanya veya meyve sepeti gönderilmesi ya da konuğa hatanın düzeltilmesine ek olarak
ücretsiz kuponlar verilmesi olduğu görülmüştür. Düzeltme ve ikramın aynı anda yapılması
sonucu konuk tatmini büyük ölçüde sağlanmaktadır.
d. Değiştirme ve standardın artırılması:
Konuğa, hizmet ya da ekipman hataları nedeniyle ya benzer bir oda sunulmuş ya da
odanın standardı artırılmıştır. Bu tür bir çözüm konukları memnun etmektedir.
e.Sorunun çözümü için belli oranlarda indirim yapılması:
Hatanın yol açtığı rahatsızlığı gidermek için konuğun hesabından indirim yapılmasını
kapsamaktadır. Bazı olaylarda hizmet bedeli tümüyle hesaptan düşülmelidir. Bu çözüm şekli,
devamlı olarak konuk memnuniyeti sağlamıştır.
f. Hatanın nedeni sonucu geri ödeme yapılması:
Yanlış üçretlendirme ya da ürün hataları karşısında kullanılan bir başka iyileştirme
stratejisi, geri ödeme yapmadır. Böyle bir yöntemin sonucu konuklarda yüzde elli
memnuniyet sağlanmıştır.
Şikâyetlerin çözümünde konukların memnuniyetsizliği:
a. Hiçbir şey yapılmaması:
Kritik olaylar incelendiğinde, konaklama işletmelerinin genelikle, oluşan hataları
iyileştirmek için hiç bir girişimde bulunmadıkları görülmüştür. Turistik işletme yönetimi bu
stratejiyi kullanırken aslında hatanın farkındadır ve hata karşısında hiçbir şey yapmama
kararını bilinçli almıştır. Konuğun eşyasının çalınması gibi çözümü bulunamayacak
durumlarla karşılaşılmaktadır. Konukların şikayeterine karşı hiçbir şey yapılmaması,
konuğun hemen hemen tümünde hizmetten tatmin olmama duygusunu yaratmaktadır.
b. Zamanında yapılamayan düzeltmeler:
Konuk tesis çalışanının hatayı düzeltmek için çaba gösterdiğini algılamakta, ancak
sonuç kendisini tatmin etmemektedir. Tatmin etmeyen düzeltme örneklemeleri arasında, çok
fazla gecikme sonrasında yapılan ekipman tamirleri ya da pek çok mücadelenin sonunda
yapılan oda değişimleri yer almaktadır. Konukların çoğu böyle bir iyileştirme sonucunda
memnuniyet duymamaktadırlar.
c. Personelin ve yöneticinin aktif katılımı:
Yöneticinin olaya dâhil olması, çalışanın karşılaşılan sorunu giderilebilecek yetkiye
sahip olmadığını, dolayısıyla konuğun bu çalışanla sorunu çözemeyeceğini anlamasını ortaya
çıkarmaktadır. Diğer taraftan olaya yöneticinin de dâhil olması konuğa sorunun gelecekte
tekrarının engelleneceğini de düşündürebilir. Bu iyileştirme stratejisindeki kilit özellik,
yönetici ya da bir başka çalışanla hatayı gidermek üzere müdahalede bulunmasından
kaynaklanmaktadır. Bu durum konuklarca eleştirilmekte ve hoş karşılanmamaktadır. Bu
çözüm yolu, konukların yarısından fazlasını memnun etmiştir.
d. Sorunun çözülememesi ve devam etmesi:
Sorunun çözülememesi ve devam etmesi konukların memnuniyetsizliğinde artış
olduğunu göstermiştir. Bu tür durumlar başarısızlığı körüklemektedir. Hatanın devam
ettirildiği durumlara örnek olarak, televizyon tamiratının doğru yapılmaması ve sorunun
devam etmesi, hatanın sorumluluğunun konuğa yüklenmesi ve gerekli açıklamalar
yapılmaması verilebilir. Böyle olaylar sonucun da konuk memnuniyeti sağlanamamıştır.
3.4. Konuk Sorunu Çözümünde Önemli Noktalar:
a. Şikayet Karşılamada Kabul Görmeyen Davranışlar:
- Kişisel ilgi göstermemek.
- Eksik veya yanlış cevaplar vermek.
- Sorumluluk almamak.
- Güleryüzlü olmamak.
- Olmayacak vaatler vermek.
- Konuğun sorununu anlamamak.
- Olaya ticari yaklaşmak.
- Savunmaya geçmek.
- Sorunu sonuçsuz bırakmak.
- Detaylara özen göstermemek.
b. Konukların Şikayette Bulunmama Nedenleri:
- Değmezdi, kimse beni dinlemeyecek.
- O kadar da kötü değildi.
- Şikayetimi sorgulayabilirlerdi ve kendimi korumak zorunda kalabilirdim.
- Kime şikayet edeceğimi bilmiyordum.
- Bir cevap alabilmek için çok bekleyecektim.
- Son şikayet ettiğimde de hiçbir şey yapılmadı.
- Hiçbir şey söylemeden çekip gitmeyi ve asla geri gelmemeyi tercih ederim, böylesi daha kolay.
c. Konukların Memmuniyetsizliğine Neden Olan Davranışlar:
- Tesis çalışanı hata yapar, konuğu suçlar.
- Tesis çalışanı, kendi arasında konuşur ve konuğu bekletir.
- Konuk bankoya gelir; fakat hiçbir tesis çalışanı görevinin başında yoktur.
- Açık büfede görevli personel, konuğun sorduğu yemeğin adını yanlış söyler.
- Tesis çalışanları bölüm sorumluları olmadığı zaman lakayt hareket eder.
- Konuğa hizmet ederken ön büro elemanı (resepsiyonist) çalan telefonu cevaplar ve konuğu bekletir.
- Bir konukla ilgilenirken ön büro elemanı (resepsiyonist) araya giren bir başka konuk ile ilgilenmeye başlar ve ilk konuğu bekletir.
- Konuklara servis, geliş sırasına göre yapılmaz.
- Tesisin teknik personeli basit bir tamir için saatlerce gelmez.
- Oda temizliği ya çok erken ya da çok geç bir saatte yapılır.
- Hizmet çok yavaş yapılır.
- Hizmette gerekli itina gösterilmez.
- Çok kullanılan bir malzeme tükenir ve birkaç gün temin edilmez.
- Açık büfede eksilen yemek ve içecekler zamanında tamamlanmaz.
3.5. Konuk Sorununun Çözümünde Kaçınılması Gereken
Davranışlar
a. Konuğu aşağılayıcı veya küçük düşürücü davranışlarda bulunmak:
Konuğu önemsemiyormuş veya kendisiyle dalga geçiyormuş duygusunu uyandıran
davranışlardan kaçınmalıyız.
b. Şikayetler karşısında savunmaya geçmek:
Konuktan gelen bir şikâyette savunmaya geçmek yerine bu sorunla ilgili olumlu
çözüm yolları nasıl üretebilirim, bu konuda nasıl yardımcı olabilirim diye düşünmeliyiz.
c. Konuk ile tartışmak:
Konuk ne kadar haksız olursa olsun tartışmaya girmeyin. Konuğun hatalı olduğu
durumlarda dahi özür dileyin. Sorunu soğukkanlılıkla çözün, konuğun haksızlığını yüzüne
vurmayın ve asla suçlamayın.
d. Suçu başka kişiye veya departmana atmak:
Turizm bir hizmet sektörüdür. Bu sektörde departmanlar birbirini tamamlar. Herhangi
bir bölümden ya da kişiden kaynaklanan hata ya da sorun bizi de ilgilendirir. Bu
nedenle suçu bir başkasına veya bölüme yüklemek, sorunun çözümü için bir fayda getirmez.
Bu tür davranışın kesinlikle doğru olmadığını kabul etmeliyiz.
e. Şikayetleri kişisel olarak algılamak:
Konuk şikâyetlerini hiçbir zaman kişiselleştirmemeliyiz. Şikâyetlerin hizmete yönelik
aksaklıklar olduğunu unutmamalıyız.
Şu ifadelerden kaçınınız
- Hayır!
- Asla!
- Yanlış biliyorsunuz!
- Hata yapıyorsunuz!
- Kesinlikle!
- Yanılıyorsunuz!
- Bilmiyorum!
Kaynak:
MEGEP
KONAKLAMA VE SEYAHAT HİZMETLERİ
KONUK TİPLERİ VE DAVRANIŞLARI MODÜLÜ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder